Zatímco Ministerstvo dopravy ČR by dokončilo páteřní dálnice a rychlostní silnice do roku 2025, z úst Tomáše Jílka (Ředitelství silnic a dálnic ČR) na setkání Institutu pro veřejnou diskusi zaznělo, že pokud nebudou k dispozici odpovídající zdroje, může tomu být až za 212 let. Odborníci z řad veřejného, soukromého i akademického sektoru pojmenovali rozhodující příčiny, jimiž jsou vleklá legislativa, chybějící koncepce rozvoje dopravní infrastruktury a vysychající zdroje.
Na 1. diskusním setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD) Tomáš Jílek uvedl, že s výší investic, které jsou nyní do dopravní infrastruktury plánovány, je termín dokončení základní dopravní sítě v roce 2025 pouhá utopie. Omezené zdroje je proto potřeba vynakládat účelně a efektivně. „Je potřeba aktualizovat strategický plán rozvoje dopravních staveb,“ doplnil Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT v Praze.
Řadu projektů vedle nedostatku financí brzdí vleklá a nepružná legislativa. Diskutující z řad představitelů místních samospráv dokonce vnímají tento faktor jako rozhodující. Problémy s výkupy pozemků, nekončící jednání nad variantami projektů bez konstruktivního závěru či blokády ekologů řadu projektů pozastavily, dalším ani nenechaly začít.
Ztrácíme konkurenceschopnost
Česká republika je zatím z hlediska konkurenceschopnosti na 15. místě v Evropě a na 31. místě ve světě. „Stav a kvalita silniční, nebo železniční infrastruktury je jedním z předpokladů dalšího hospodářského rozvoje,“ doplnil dopravní expert Pavel Švagr. Právě v těchto investicích přitom zaostáváme za sousedními státy. Je třeba hledat cesty, jak kompenzovat nedostatek peněz ve státní pokladě. Ve všech sousedních zemích již běží výstavba klíčových staveb dopravní infrastruktury formou PPP projektů, v České republice se o nich zatím mluví pouze na konferencích a diskusích.
Na diskusním setkání IVD vystoupil také náměstek ministra dopravy Tomáš Kaas, podle kterého je jedním z možných řešení nedostatku peněz vydání dluhopisů. „Je naivní si myslet, že dálnice lze zainvestovat dluhopisy. Ty budou strašně drahé a investoři si na nás smlsnou,“ kontroval makroekonom Aleš Michl. Ten naopak vidí řešení ve větším důrazu na etiku spočívajícím ve snižování marží dodavatelů.
Tématem dalšího setkání, které se uskuteční 8. 6. 2010, budou Možnosti a vyhlídky financování dopravní infrastruktury.