Stavba Elektrizace trati Zábřeh – Šumperk je liniovou dopravní stavbou, jejímž základním účelem byla elektrizace stávající jednokolejné trati. Mimo vybudování nového trakčního vedení se jednalo o rekonstrukci vlastní kolejové dráhy, tedy nutnou rekonstrukci železničního svršku a spodku i dotčených mostních objektů a propustků. Modernizována byla také zabezpečovací, sdělovací a energetická zařízení. Délka rekonstruovaného úseku je téměř 13,5 km. Traťová rychlost byla před rekonstrukcí 70 až 80 km za hodinu, po jejím dokončení 80 až 100.
Samotná elektrizace trati přináší zejména snížení ekologické zátěže životního prostředí a rychlejší a plynulejší provoz. Investorem stavby je státní organizace Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Traťový úsek Zábřeh na Moravě – Šumperk je v místních lokálních podmínkách osobní železniční dopravy přirozeným pokračováním hlavní trati ve směru od Olomouce. Většina cestujících ve stanici Zábřeh na Moravě přestupovala na odbočnou trať směr Šumperk, kde dosud zajišťovaly osobní dopravu motorové jednotky. Přímému spojení mezi městy Brno, Olomouc, Přerov, Prostějov a Šumperk bránil právě zbývající neelektrizovaný traťový úsek mezi Zábřehem na Moravě a Šumperkem.