Najít administrativního manažera v logistické praxi je věc docela zřídkavá. Profese administrativní manažer (dříve administrativní ředitel) totiž není tolik obvyklá. I když najdeme na pracovním trhu na tuto pozici relativní dostatek adeptů, přesto musí být administrativní manažer člověk s potenciálem obsáhnout širokou škálu dovedností a adekvátní praxí. Od kandidáta na tuto pozici se rovněž očekává, že dovede být loajální, a už v počátcích přijímacího řízení na tuto funkci by měl být přesvědčen, že u firmy bude pracovat minimálně několik let.
Mezi základní úkoly administrativního manažera patří řízení úseku administrativy, zejména dohled nad tokem veškerých dokumentů, faktur apod., včetně jejich příprav a zajištění jejich souladu.
„V některých firmách se tato pozice může pojit s dalšími oblastmi odpovědnosti, jako například s oblastí správy nemovitostí firmy. Můžeme se setkat také s pozicí finance and administrative manager, jenž kromě administrativy a operativních věcí zodpovídá i za celou oblast firemních financí. V logistické firmě má pak tento člověk na starosti operativu spojenou s administrativními podklady, které se týkají pohybu produktů a komunikace s klienty,“ vysvětlil konzultant personální společnosti Synergie Recruitment Pavel Synek. V případě širší odpovědnosti bývá běžné, že administrativní manažer je zároveň členem vedení firmy, někdy i jedním z jednatelů společnosti, a zodpovídá za širší spektrum řídících oblastí. Kromě administrativy má na starosti komunikaci s právním oddělením firmy, přípravu obchodních a pracovních smluv, konzultace a vyřizování pracovněprávních problémů, organizaci centrálního nákupu ve společnosti, schvalování a výběr dodavatelů, účast na výběrových řízeních a při schvalovacím procesu konečného dodavatele a dále také organizaci a kontrolu správy majetku společnosti a pronajatých budov. Kolik oblastí administrativy bude mít daný manažer na starosti, je však závislé na požadavcích firmy, pro kterou bude administrativní manažer pracovat. Neplatí tedy, že má v každé firmě stejné zadání.
Administrativní manažer musí být schopen řídit tým spolupracovníků. „Mezi jeho nejbližší kolegy patří dva až čtyři administrativní pracovníci zodpovědní za přípravu různých podkladů,“ upřesňuje odborník z personální oblasti. Administrativní manažer se zodpovídá výkonnému řediteli, obchodnímu řediteli anebo vyššímu řídícímu pracovníkovi v rámci managementu firmy. Administrativní manažer se dále musí velmi dobře orientovat také v informačních technologiích, musí ovládat práci na počítači a měl by se orientovat v internetových aplikacích, aby byl schopen zpracovávat potřebná data, což je nedílnou součástí jeho práce. Většinou se jedná o data související s objednávkami klientů a dalšími administrativními prvky. Nejvíce času mu v komplexu pracovních úkolů zabere organizace operativy.
Ideální kandidát na pozici administrativního manažera by měl mít minimálně úplné středoškolské vzdělání. Výjimkou však nejsou ani kandidáti s vysokoškolským vzděláním. Do pozice administrativní manažer často nastupují kandidáti se zkušenostmi z pozic ze správních úseků veřejné zprávy. „V mezinárodních firmách je samozřejmě nezbytností znalost alespoň jednoho světového jazyka, především angličtiny,“ upřesňuje Pavel Synek a dodává: „Nejsilnější stránkou administrativního manažera by měly být jednoznačně organizační schopnosti a schopnost řídit tým podřízených pracovníků.“ Administrativní manažer musí být také komunikativní a flexibilní osobností a jeho praktické dovednosti by měly už při nástupu do funkce zahrnovat předchozí zkušenosti s vedením kolektivu.
Od délky předchozí praxe se také odvíjí finanční ohodnocení administrativního manažera. Nástupní plat tohoto pracovníka se v našich podmínkách pohybuje kolem dvaceti pěti tisíc korun. Plat může růst v závislosti na platové politice firmy k částce kolem třiceti tisíc korun. Ohodnocení administrativního manažera se však adekvátně odvíjí také od velikosti týmu, svěřené agendy a velikosti administrativního, případně finančního oddělení. Výši mzdového ohodnocení značně ovlivňuje také širší pole působnosti (pokud má na starosti více oblastí v rámci administrativy) v dané firmě. Odměňování závisí také na velikosti a ziskovosti firmy. Samozřejmostí jsou benefity v podobě notebooku a mobilního telefonu. V některých firmách má administrativní manažer v rámci benefitů k dispozici také služební vůz.