Logistický průmysl u nás roste raketovou rychlostí. Na jedné straně mají firmy poskytující logistické služby z této skutečnosti radost. Na straně druhé jim však vrásky na čele způsobuje nedostatek řídících pracovníků na trhu. Velkou práci dá sehnat i dobrého a zkušeného facility manažera. Personalisté v těchto případech většinou využívají služeb specializovaných firem, takzvaných lovců hlav čili head-hunterů. Důvodů je hned několik: Tato pozice vyžaduje nejenom technické vzdělání, ale také vyzrálou osobnost a značné zkušenosti
V našich podmínkách je často kladeno rovnítko mezi správce objektu, většinou technika či údržbáře, a facility manažera. Jde však o velký omyl. Facility manažer např. v logistice se stará o veškeré provozní zázemí firmy – o všechny logistické areály, sklady, manipulační plochy, administrativní budovy a o veškerá technická zařízení k nim patřící. Stará se o toto provozní zázemí nejen po stránce technické, ale i ekonomické a administrativní, řídí tým technických a administrativních pracovníků. Facility manažer musí mít určité technické povědomí, aby dokázal komunikovat se svými podřízenými či určit další postup v případě nečekaného technického problému. Nezbytné jsou také solidní znalosti z ekonomie a administrativy a velmi dobré komunikační a organizační schopnosti. Důležitá je komunikace facility manažera jak s podřízenými, tak i s dalšími členy managementu, mezi které patří zvláště technický či provozní ředitel, ekonomický, případně i obchodní ředitel.
Facility manažer tedy zajišťuje správu a bezproblémové fungování jemu svěřeného nemovitého i movitého majetku firmy, což obvykle zahrnuje úklid, údržbu technických částí, rozvodů všech energií, rozvodů vody a odpadové hospodářství, případně také údržbu komunikací v areálu apod. Spadá sem rovněž příslušná administrativa, zejména nájemné, platby za technické služby a energie a veškeré smluvní záležitosti týkající se spravovaného areálu. Musí být schopný zabezpečit například kompletní přestěhování firmy v krátkém čase a s co nejnižšími náklady. Optimalizace nákladů je vůbec jeden z hlavních úkolů facility manažera.
„Je to velmi sofistikovaná pozice, která v sobě kombinuje několik technických a administrativních oborů v péči o majetek firmy. Pracovník na této pozici musí úzce spolupracovat s ekonomickým oddělením firmy, musí mít přehled o nákladech na provoz logistických objektů, o smlouvách souvisejících s pronájmem prostor a využíváním služeb externích firem, o rozpočtech, plánování nákladů a dalších aspektech. V některých firmách má facility manažer na starosti i bezpečnost práce, případně i ekologii,“ říká Jan Šindelář, senior konzultant personálně-poradenské společnosti Neumann & Partners, a dodává: „Najít ideálního kandidáta na pracovním trhu nebývá obvykle snadné. Potenciální kandidáti splňující požadavky na tento post se většinou rekrutují ze současných správců nemovitostí, kteří se mohou opírat o mnohaleté technické a provozní zkušenosti. Znalost cizího jazyka, v logistice většinou angličtiny, je v případě zahraničních firem nezbytností.“
Facility management se na našich vysokých školách začal vyučovat teprve nedávno a pracovní trh si na školené odborníky bude muset ještě nějaký čas počkat, protože vysokých škol, na kterých se facility management vyučuje, je u nás sotva pět.
Personální agentury tak kandidáty vyhledávají prostřednictvím takzvaného executive search neboli přímého oslovení kandidáta ve firmách v daném oboru. Společnost, která na náš trh expandovala ze zahraničí, svoje facility manažery někdy „vychovává“ prostřednictvím zaškolení ve svých mateřských firmách. „Aby facility manažer plnil svoji funkci na sto procent, musí být podrobně seznámen se společností, pro kterou bude tuto funkci vykonávat. Proto často bývá také členem vedení, má dostatečné kompetence k příslušným rozhodnutím a je obeznámen se schopnostmi jednotlivých zaměstnanců a požadavky na ně kladenými. Zná vstupy, výstupy a nároky jednotlivých zařízení. Jeho činnost by se měla soustředit zejména na koncepci, strategii, plánování, kontrolu a vyhodnocování. Za svoji práci se facility manažer ve většině případů zodpovídá technickému řediteli nebo přímo generálnímu řediteli společnosti,“ upřesňuje Jan Šindelář.
Facility manažer je garantem bezchybného chodu podpůrných činností ve společnosti. Za tuto činnost mu náleží finanční odměna, která se v ČR pohybuje v rozpětí 40 000 až 100 000 korun. Obvykle závislí na velikosti a zemi původu společnosti a ekonomických výsledcích resortu, ve kterém se daný facility manažer pohybuje.