Generální ředitel SŽDC Ing. Jan Komárek při dnešní slavnostní příležitosti uvedl: „Podstatou této modernizace je zdvojkolejnění stávajícího jednokolejného úseku trati spolu s výstavbou tunelů, čímž dojde k podstatnému zkrácení délky trati, zvýšení propustnosti a navýšení rychlosti projíždějících souprav. V železničních stanicích vyrostou nová nástupiště s mimoúrovňovým přístupem s přístřešky a moderním informačním systémem.“
Řešený stavební úsek Votice (včetně) – Benešov u Prahy (mimo) je součástí traťového úseku Tábor – Benešov u Prahy. Tento úsek byl vybudován kolem roku 1870 jako jednokolejný. V úseku Votice – Benešov u Prahy proběhne kompletní rekonstrukce kolejiště, železničního svršku i spodku, nástupišť, umělých staveb a modernizace zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení v návaznosti na optimalizaci traťového úseku Benešov u Prahy – Strančice.
V rámci stavby budou upraveny železniční stanice Votice a Olbramovice včetně výstavby nových technologických objektů a úpravy stávajících výpravních budov. Současná výhybna Tomice a železniční stanice Bystřice budou přestavěny na zastávky s novými moderními nástupišti. Realizaci stavby Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy provádí sdružení tří firem pod názvem VoBen. Členy sdružení jsou společnosti Subterra a.s., Viamont DSP, a.s. a společnost EUROVIA CS, a.s., která je vedoucím sdružení. „Pro naši společnost je významné, že se můžeme na tomto projektu podílet. V předešlých letech jsme prováděli optimalizaci trati mezi Strančicemi a pražskou Hostivaří, které rovněž patří do IV. tranzitního železničního koridoru, místní prostředí tedy velmi dobře známe,“ uvedl Ing. Martin Borovka, předseda představenstva a generální ředitel společnosti EUROVIA CS.
V rámci přeložek trati vzniknou také nové dvojkolejné tunely, a to Votický (590 m), Olbramovický (480 m), Zahradnický (1044 m), Tomický (324 m) a Tomický II (252 m). V celém úseku bude vybudováno nové trakční vedení. Pro umožnění funkce nových technologických zařízení budou zřízeny mnohakilometrové silnoproudé i slaboproudé kabelové trasy. Stavba si vyžádá rovněž rozsáhlé přeložky inženýrských sítí. Vlastní realizace probíhá jen s nejnutnějšími výlukami železniční dopravy. V železničních stanicích budou vyloučeny koleje vždy pouze v jedné skupině, liché nebo sudé, tak, aby železniční provoz byl zachován.
Pro snížení hlukového zatížení obytných částí v okolí železnice budou vybudovány protihlukové stěny a valy, v některých objektech bude následně realizována výměna oken s vyšší zvukovou izolací.
Před zahájením nepřetržitých výluk, z důvodu napojení stávající trati na nové přeložky, případně nového směrového uspořádání trati v železničních stanicích, budou provedeny přípravné práce, při kterých dojde k založení základů stožárů trakčního vedení a jejich následnému osazení. Dále budou založeny protihlukové stěny, budou prováděny úpravy odvodnění drážního tělesa a inženýrských sítí, které křižují železniční trať.
Technické údaje:
Délka modernizovaného úseku | 18,405 km |
Přestavba a sanace silničních mostů | 6 ks |
Sanace železničního spodku | 39,813 km |
Nové silniční mosty | 2 ks |
Zřízení nové koleje UIC 60 | 36,830 km |
Nové silniční propustky | 5 ks |
Zřízení užité koleje S 49 | 5,687 km |
Zrušení silničních mostů | 1 ks |
Zřízení výhybek UIC 60 | 20 ks |
Celková délka dvojkolejných tunelů | 2,690 km |
Zřízení výhybek S 49 | 16 ks |
Celkem bude vyraženo | 1,716 km |
Obestavěný prostor pozemních objektů | 3.126 m3 |
Celkem bude vyhloubeno | 0,974 km |
Přestavba a sanace železničních mostů | 17 ks |
Kubatura zemních prací | 2.310.618 m3 |
Nové železniční mosty | 3 ks |
Úpravy trakčního vedení | 18,344 km |
Nové železniční propustky | 6 ks |
Obousměrný elektronický autoblok | 18,4 km |
Zrušení železničních mostů | 3 ks |
Nové zdi | 6ks |
Celkové investiční náklady: 6 756 893 000 korun
Termín zahájení: 08/2009
Termín dokončení: 12/2013
Název stavby: Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy
Investor stavby: Správa železniční dopravní cesty, státní organizace
Generální projektant: SUDOP Praha, a.s.
Realizace: Sdružení VoBen: EUROVIA CS, a.s., Subterra a.s. a Viamont DSP, a.s.
Finanční prostředky poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Současně bylo zažádáno o spolufinancování tohoto projektu Evropskou unií v rámci Operačního programu Doprava, kdy plánovaný příspěvek z Fondu soudržnosti představuje 4 085 845 894 korun. Žádost o poskytnutí dotace byla Ministerstvem dopravy ČR schválena v listopadu 2009 a bude následovat schvalovací proces na úrovni Evropské komise.